Tutorial despre mixere audio

Mixerul este dirijorul intr-un show live. Preia semnalul de la surse diferite si il directioneaza spre una sau mai multe iesiri. Cu toate ca te poti descuraja usor cand vezi prima oara un mixer, sa stii ca de fapt contine mai multe canale identice. Daca ai invatat sa folosesti un canal vei sti sa le folosesti pe toate.

Intrari si iesiri

Principala caracteristica a unui mixer este numarul de intrari si iesiri. De exemplu, un mixer cu 8 intrari si 2 iesiri, poate accepta semnal de la 8 surse diferite pe care le combina si le trimite catre 2 iesiri (numite si “bus”-uri). Aceste iesiri pot asigura un canal stereo (stanga/dreapta). Mixerele pot avea de la 4 la zeci de canale in functie de model.

Canalele mixerului

Fiecare canal este format dintr-o banda de potentiometre si butoane de control care proceseaza si ruteaza semnalul catre bus-urile de output. Fiecare canal in parte contine urmatoarele:

Intrarea

Acesta poate fi o intrare XLR de impendanta mica pentru microfon, o intrare de linie jack pentru semnale mai puternice sau o intrare stereo. De exemplu, un mixer cu 16 canale poate avea 8 intrari XLR si 8 intrari de linie de tip jack.

Insert-ul

Aceasta mufa permite inserarea in fiecare canal a unor echipamente externe cum ar fi un EQ-uri sau un compresoare. Pentru a economisi spatiu, aceast jack este deobicei TRS (tip/ring/sleeve) si vei avea nevoie de un cablu in “Y” pentru a intra si iesi in si din echipamentul extern.

Preamplificatorul

Treaba lui este sa amplifice semnalul de nivel mic (cum ar fi semnalul de microfon). Acesta iti permite sa folosesti mult gain. Daca pe acel canal ai si o intrare de linie, preamplificatorul va fi ocolit sau plaja de gain va fi mult mai mica atunci cand o vei folosi. Preamplificatoarele te ajuta sa aduci semnalele de intrare cam la acelasi nivel, si astfel vei putea sa mixezi mai usor cu ajutorul fader-elor.

Phantom power

Cand intrerupatorul de phantom power este in pozitia “pornit”, mixerul trimite 48V prin intrarea XLR pentru a alimenta un microfon cu condensator.

Filtrul Low-cut

Acesta taie frecventele joase pentru a minimiza zgomotul de fond si diminueaza acele pocnituri ce apar la consoane cum ar fi “b” sau “p”. Similar, filtrul High-cut taie frecventele inalte pentru a reduce eventualele suieraturi sau sasaituri. Nu toate mixerele sunt dotate cu aceste filtre.

Indicatorul de “Clip”

Acesta este de obicei un led care se aprinde daca semnalul de intrare este prea mare si depaseste plaja de actiune a preamplificatorului. In acest caz gain-ul trebuie diminuat. Unele intrari au asa-numitul “indicator de semnal”, care este un led ce se aprinde daca intra semnal pe canalul respectiv. O alta forma a acestui indicator este un led bicolor care este verde daca simte semnal pe canalul respectiv si devine rosu daca semnalul este prea mare.

EQ-ul

Acesta este un control de ton, despre care vom vorbi mai pe larg in capitolul urmator.

Send-ul

Despre aceasta sectiune vorbim in partea dedicata bus-urilor, ce urmeaza mai jos.

Intrerupatorul “Solo”

Cand vrei sa asculti un singur canal, te folosesti de acest buton pentru a da pe mute toate celalate canale.

Intrerupatorul “Mute”

Cand dai un canal pe mute e ca si cum ai da fader-ul la minim. E bine sa dai canalele pe care nu le folosesti pe mute pana ai nevoie de ele.

Pan

Atunci cand mixezi stereo, de la acest potentiometru trimiti semnalul oriunde in campul stereo – de la total dreapta pana la total stanga.

Fader

De aici reglezi volumul canalului in relatia cu celalalte canale. Acest potentiometru poate fi linear sau rotund.

Bus-urile mixerului

Cele mai simple mixere au doar 2 bus-uri pentru iesirea semnalului catre boxe. Mixerele mai avansate au mai multe bus-uri numite de send sau auxiliare cu care poti face mixuri diferite cu ajutorul potentiometrele “send” sau “aux level”. Bus-urile de auxiliar “preiau” o parte din semnal si il trimit la iesirile de auxiliar sau send in acelasi fel in care fader-ul trimite semnalul catre iesirea master (bus-urile principale)

Cel mai frecvent mod in care se folosesc aceste iesiri auxiliare este pentru monitorizarea pe scena. Cantaretii s-ar putea auzi din boxe daca ar sta in fata lor, insa acest fapt ar creste potential riscul feedback-ului (microfoniei). De aceea, microfoanele sunt puse in spatele boxelor iar pe scena sunt instalate alte boxe numite monitoare. Pentru vocali se face un mix separat cu ajutorul iesirilor auxiliare. Acest mix este deobicei cu vocea si instrumentul melodic mai tare iar tobele incet. In locul boxelor de monitorizare se poate folosi un monitor “in ear” care este de fapt o casca. In acest fel, vocalul se poate auzi cat de tare are nevoie fara sa existe riscul producerii de feedback.

Bus-urile de auxiliar au deobicei un intrerupator “pre/post fader”. In pozitia “pre fader” volumul bus-ului ramane constant chiar daca fader-ul se misca, iar in pozitia “post fader” volumul bus-ului este influentat direct de fader.

Fiecare mixer are sectiunea de bus-uri diferita. Unele au mai multe auxiliare si altele mai putine.

Sectiunea de master

Master output

De aici controlezi semnalul de iesire al intregului mix.

Send/auxiliar master

De aici controlezi volumul general catre bus-urile de auxiliar, in cazul mixerelor care sunt dotate cu aceasta optiune. La exemplul de mai sus, acela in care facem un mix separat pentru cantaret pe care il trimitem in casti, masterul de send/auxiliar controleaza volumul mixului pe care il primeste acesta in monitor.

Masurarea iesirilor

Majoritatea mixerelor au cel putin un display de masurare al semalului de iesire. Mixerele “high-end” au cate un display pentru fiecare canal in parte. Un astfel de display este format din 10 sau mai multe leduri, si se foloseste de culori pentru a diferentia diverse plaje ale volumului – verde pentru normal, galben pentru apropierea de suprasarcina, iar rosu pentru suprasarcina. Niciodata nu e bine sa lasi semnalul sa ajunga la zona rosie pentru ca in acea zona apar distorsiunile.

Iesirea de casti

Mai toate mixerele au o iesire de casti cu un potentiometru de volum separat si independent de master. Asta inseamna ca poti sa dai masterul la minim si sa asculti diferite canale fara ca publicul sa auda nimic.

Mono vs. stereo

Pentru concerte, e de preferat un mix mono, pentru ca toata lumea din sala sa auda acelasi lucru. Daca faci un mix stereo, doar cei din public care stau in mijloc vor auzi mixul corect. Daca ai de facut un mix mono cu un mixer stereo, aranjeaza toate butoanele pan la ora 12.

Este foarte important sa setezi nivelul asa cum trebuie – nici prea tare, pentru ca vei avea distorsiuni si nici prea incet. Pe mixer sunt 3 sectiuni care ajusteaza volumul. Iata cum ar trebuie ele setate:

Gain-ul preamplificatorului

Acesta trebuie setat la nivelul cel mai mare inainte de distorsiune, respectiv chiar inainte ca indicatorul clip sa se aprinda. E ok daca acesta se aprinde rar, insa daca se aprinde mai des, lasa gain-ul mai jos.

Iesirea master

Masterul trebuie sa fie setat la 0dB. Aceasta valoare indica faptul ca semnalul nu este nici crescut nici atenuat. Valorile negative indica atenuari ale semnalului, iar valorile pozitive indica aplicarea gain-ului. Atunci cand incepi un mix, e bine sa setezi iesirea master la -3dB.

Fader-ele

Seteaza faderele in asa fel incat varful semnalului sa fie la -3dB. Daca ai nevoie sa mai cresti volumul, e ok sa mergi pana la 0dB sau chiar putin mai sus. Daca ai nevoie de si mai mult volum, da amplificatorul sau boxele active mai tare.

Unele mixere, cum ar fi Mackie 1640i, includ o interfata pentru computer ce iti permite sa trimiti semnalul si catre computer si catre boxe. Semnalul poate fi procesat si inregistrat in computer. Desi nu vrem sa abordam in aceasta serie subiectul “procesare si inregistrare live cu ajutorul computerului” e bine sa te gandesti ca s-ar putea sa ai nevoie de un mixer cu o interfata pentru computer atunci cand iei in calcul sa achizitionezi un mixer nou.

 

 

Sursa: audiosys.ro

Comentarii Facebook

Lasă un răspuns

error: Freventa instabila, NU mai dati click inca o data :)